IPCC-raportin taustalla yhdysvaltalainen PR-firma

HS tutki:

Putinin mielipidekirjoituksen taustalla yhdysvaltalainen PR-firma

… Torstaina Omnicom-konserniin kuuluva Ketchum nappasi uuden PR-voiton. Se auttoi Putinia julkaisemaan kirjoituksen The New York Times -lehden mielipidesivuilla …

Kuinkahan monelle oli shokkiuutinen, että poliitikkojen toiminta joskus sivuaa (tai on) PR-toimintaa. Suomessakin Miltton Networks -lobbareina kuuluvat toimivan sekä Urpilaisen että Kataisen entiset avustajat.

Mielenkiintoisempaa on se, kuinka tiede, ainakin ilmastosellainen, on ajautunut kohti PR-toimintaa ja pahimmillaan sekoittunut siihen niin, että on vaikea enää erottaa, kummasta on kyse.

Kuten tiedetään, IPCC-raportit edustavat ilmastotieteen kultaista standardia. Osana AR5-raportin valmisteluja IPCC ja Havas Media -PR-firma ovat vetäneet valmennuskursseja tiedemiehille ja medialle. Asiasta kertoo toinen ilmastonmuutosbisneksen peluri nimeltä RTCC. Sen mukaan Havas neuvoo, ”kuinka parhaiten selittää AR5-raportin löydökset”.

The IPCC has already run a series of seminars for journalists in an attempt to clarify what it sees as important issues, while PR firm Havas is advising the UN Foundation on how best to explain the report’s findings.

RTCC-sivuston taustalla on Entico Corporation, joka tahkoaa miljoonia mm. YK:n ilmastokokouksiin liittyvällä viestinnällä.

YK ja Havas Media ilmoittelevat valmennussessioistaan Norjan Polaari-instituutin sivustolla.

The United Nations Foundation (UNF) and the global advertising and communications services group, Havas, are hosting worldwide media training sessions for scientists on how to communicate the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) Fifth Assessment Report (AR5) which will be released the end of September.

Toisin kuin vanhanaikaisempi voisi kuvitella, tutkijat eivät selitä ilmastotiedettä PR-firmoille ja YK:lle, vaan juuri toisinpäin. PR-firma ja YK selittävät tutkijoille, mitä medialle pitäisi kertoa.

Kyseinen epäpyhä liitto ei toki ole mikään uusi keksintö. Amerikkalainen PR-toimisto Fenton Communications kertoo osallistuneensa IPCC:n ensimmäisten raporttien julkistamiseen. 80-luvulla se toimi mm. Keski-Amerikan kommunistidiktaattorien äänitorvena (Orlando Sentinel). New York Timesin mukaan firma edusti tuolloin myös Angolan kommunistihallintoa ja muutenkin paljolti vasemmistolaisia asiakkaita. Viime vuosina Fentonin asiakaskuntaan on liittynyt Ilmatieteen laitoksenkin mainostama Real Climate -tiedesivusto, jonka palveluntarjoaja EMS on toiminut Fentonin tiloissa.

Onko tilanne sama muilla tieteenaloilla? Kun tähtitieteessä, matematiikassa tai lääketieteessä tehdään uusia läpimurtoja, kertovatko poliittisesti profiloituneet, miljoonabisneksiä pyörittävät PR-firmat tutkijoille, mitä pitää sanoa? Jostain syystä näin ei taida olla.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s